pondelok 11. apríla 2011

Görgeiho tunel v Kremnických vrchoch a revolúcia v rokoch 1848 - 1849




Revolúcia v rokoch 1848 – 1849 bola prvou, v ktorej Slováci vystúpili v dobrovoľníckom vojsku, použili zástavu biela, modrá, červená a prvý raz v septembri 1848 vyhlásili Štúr, Hodža a Hurban Národnú radu Slovenska. Slovenskí dobrovoľníci sa s pevnou vôľou, nadšením a zápalom zapojili do bojov, aby vydobyli národu to, čo sa im v minulosti nepodarilo. Žiaľ, nepodarilo sa im to ani v tomto prípade. Slovenská zástava s farbami červená, modrá a biela a s bielym klinom s nápismi „Jednota a svornosť, Za krála a národ slovenski, Sláva!“ (vo vtedajšom pravopise).

Revolučné hnutie zachvátilo celú Európu

Revolúcia, ktorá sa začala v roku 1848 prakticky vo všetkých väčších európskych mestách, bola revolúciou proti vládnucej triede za práva jednotlivých národov. Revolučné nálady zachvátili aj Viedeň a Budapešť, teda hlavné mestá rakúsko-uhorskej monarchie, v ktorej naši predkovia žili. Maďarské vojská sa postavili proti Viedni, na druhej strane veľmi zložito a ťažko sformovaní slovenskí dobrovoľníci sa pridali k rakúskym cisárskych vojskám. Maďarským revolucionárom na čele s L. Košutom išlo hlavne o zrušenie poddanstva a nastolenie maďarského jazyka. Počet maďarských vojakov operujúcich na našom území bol asi 16 000, počet slovenských dobrovoľníkov bojujúcich pod rakúskym velením bol 2 000. Samozrejme, že rakúska armáda bola početnejšia.

Niekoľko viet o priebehu revolúcie v našom regióne

Ako sa táto bojová činnosť dotkla nášho kraja, teda Žiarskej kotliny a priľahlých pohorí? Zostali po týchto revolučných bojoch nejaké pamätníky?
Mnoho podrobností sa o tejto revolúcii nehovorilo ani za predchádzajúcej vlády, lebo teoretici marxizmu vyčítali Slovákom, že sa nespojili s maďarskou armádou, ktorá bojovala za zvrhnutie panovníkov z Viedne a rozbitie rakúsko-uhorskej monarchie.
Boje boli neúprosné aj v Žiarskej kotline, Banskej Štiavnici, Kremnici. Azda najvýraznejšou pamiatkou na tieto boje je starý banícky tunel v Kremnickom pohorí na Skalke. Tunel sa nachádza v nadmorskej výške 1150 metrov a slúžil ako priechod pre vozovú cestu medzi Skalkou a Vyhnátovou na bystrickej strane. V prípade, že vozy boli širšie ako tunel, pred ním boli rozobraté a po prechode tunelom znova zložené. Tento tunel mnohí poznajú ako Görgeiho tunel, pomenovaný podľa maďarského generála A. Görgeiho, ktorý bol v spomínanej revolúcii hlavným veliteľom maďarských vojsk. Na novších turistických mapách má tento prechod z kremnickej na bystrickú stranu Kremnického pohoria označenie už len ako tunel.
Artur Görgei sa narodil v roku 1818 v Toporci pri Spišskej Novej Vsi. Patril do šľachtického rodu z Toporca a Hrhova. Študoval v Kežmarku, Prešove, v Tullne a chémiu v Prahe.
Zaznamenal závratnú vojenskú kariéru a ako 30-ročný bol povýšený na generála (dec. 1848) a veliteľom maďarských vojsk na území dnešného Slovenska. Aj keď mal rozpor s vodcom revolúcie L. Košutom pre svoj zmierlivý postoj voči Viedni, bol v marci 1849 vymenovaný za hlavného veliteľa maďarských vojsk.
Nakoniec sa v máji stal ministrom obrany. Neskoršie ho L. Košut pre neplnenie príkazov z funkcie odvolal. Osudnou sa mu stala bitka pri Világoši 13. augusta 1849, kde kapituloval a zložil zbrane do rúk ruskej armády. Po revolúcii ho cisár František Jozef I. a ruský cár Mikuláš I. omilostili. Do roku 1867 žil v Klagenfurte. Umrel v roku 1916 v maďarskom Višegrade.
Prečo sa teda tento tunel volá Görgeiho tunel?
Slovenskí dobrovoľníci, ktorí bojovali pod vedením generála Kristiana Götza (zrejme rakúskeho) sa pokúšali 14. januára 1849 obsadiť Kremnicu. Predbehli ich však Maďari vedení plukovníkom Aulichom. Títo si postavili akési predsunuté strážne jednotky z jednej strany až k Turčeku a zo strany opačnej ku Svätému Krížu na Hronom. Hlavný stan maďarského vojska na čele s generálom Görgeim bol v Banskej Štiavnici. Maďari mali ďalej obranné postavenia v Žarnovici a Hronskom Beňadiku.
Útok maďarských vojakov (aj so slovenskými dobrovoľníkmi) sa začal 19. januára a 21. januára 1849 už boli v Žarnovici. Úspešný postup vojsk chcel zastaviť generál A. Görgei osobnou účasťou v bojoch, ale súčasne aj pred útokmi rakúskych vojakov ušiel do Kremnice, kam došiel v noci 22. januára. Maďarské vojsko potom pod tlakom ušlo z Banskej Štiavnice dolinou cez Kozelník k Hronu a ďalej do Banskej Bystrice. Išlo vlastne o akési dobýjanie Kremnice (so svojim zlatom a mincovňou bola vzácnou korisťou ), čo sa darilo rakúskym cisárskym vojskám aj zo severnej strany, teda od Turčeka. A tu, hoci cisárske vojská dobre postúpili, prišlo k zaujímavému vývoju, keď nepriateľ (maďarské vojská) použil lesť v tom, že jeho vojaci mali rovnaké uniformy ako cisárske vojská, ktoré zrejme zhodnotili situáciu a 17. januára ustúpili do Dolnej Štubne. Ani toto generálovi Görgeimu nepomohlo a prakticky ostal v Kremnici v obkľúčení. Rakúskym a slovenským vojakom pomohol aj rozvodnený Hron. Generál Görgei sa rozhodol svoje vojsko previesť do Banskej Bystrice. Použil pri tom taký manéver, že vojsko v tuhej zime 24. januára 1849 previedol cez Skalku a spomínaný starý banícky tunel do Banskej Bystrici.



Kríž na odbočke ku Görgeiho tunelu
Tento manéver nebol vôbec jednoduchý. A. Pechány, ktorý spracoval tieto dejiny (vyšli v roku 1903) v promaďarskom duchu, uvádza svedectvo jedného svedka, ktorý tento prechod zažil. Jeho spomienky sú veľmi dramatické. Tuhá zima, protivietor v sile víchrice so snehom, tma, rozkaz pochodovať utajene a ticho, len zhoršovali podmienky ťažkého pochodu. Kanóny a nákladné vozy ťahalo 50 – 60 mužov. Nebolo nič výnimočné, keď sa kanón alebo naložený voz aj s koňmi zrútil do priepasti – tam už nebolo pomoci. Keď prišli vojská k tunelu, museli ho najskôr vyčistiť a podopierať rúcajúce sa steny. Celý prechod, resp. výstup cez Skalku a prechod tunelom organizoval generál Görgei osobne.
Cesta dole kopcom do Banskej Bystrice vraj bola ešte ťažšia a nebezpečnejšia. Na kolesá vozov a kanónov boli priviazané celé stromy ako brzdy. Veľa vozov sa aj polámalo, no 25. januára maďarské vojsko dorazilo do Banskej Bystrice.
Po ústupe maďarského vojska z Kremnice generál K. Götz 25. januára obsadil Kremnicu a potom sa s cisárskymi vojskami vydal cestou cez Svätý Kríž nad Hronom a Zvolen do Banskej Bystrice. Slovenských dobrovoľníkov tam poslal cez Skalku a spomínaný tunel, kam dorazili 2. februára.
Niekoľko dní pred prechodom generála Görgeiho Kremnickými vrchmi sa 21. januára odohrala veľká bitka pri Štiavnických Baniach, v ktorej bolo maďarské vojsko porazené. Podľa už spomínaného A. Pechányiho výsledok bol žalostný a ako sám uvádza „60 mŕtvych a 120 zranených Uhrov krylo zem a 500 padlo do zajatia“. Okrem toho stratilo maďarské vojsko 10 kanónov.
Samozrejme, že týmto sa boje o bohaté banské mestá neskončili. V apríli Maďari znova obsadili stratené pozície na Pohroní, v Turci a Liptove, znova sa dostali aj do Kremnice, kde 22. júna popravili v našom seriáli už spomínaného Ďurka Langsfelta. Jeho popravu riadil Herman Görgei, ale mne sa nepodarilo zistiť v akom vzťahu bol k už spomínanému generálovi Görgeimu. Definitívne maďarské vojská ešte v roku 1849 porazila aj cisárom povolaná ruská armáda.
Jednoduchá situácia nebola ani vo Svätom Kríži nad Hronom, maďarské vojská po vedením A. Görgeiho zvádzali tvrdé boje s cisárskym vojskom. V tomto období sa prehnalo cez Svätý Kríž nad Hronom okolo 50 000 vojakov oboch táborov, ktoré permanentne drancovali mesto a okolité obce. Po odtiahnutí cisárskych vojsk vo februári 1849, prišla ďalšia pohroma v júli toho istého roku, keď sa pod Svätým Krížom utáborilo na tri týždne 20 000 ruských vojakov (občania Sv. Kríža a okolitých obcí ich museli vydržiavať) tiahnúcich na pomoc Rakúsko – uhorskému cisárovi k Világošu, kde boli 13. augusta 1849 maďarské vojská definitívne porazené. (Od tých čias sa každý väčší výprask volá világoš).
Určite ste postrehli, že boje o Kremnicu boli vedené v niekoľkých etapách, niet sa ani čomu diviť – cisárska mincovňa bola veľkým lákadlom, hlavne však išlo o to, že v čase, keď Kremnicu ovládla maďarská armáda, dala hneď raziť svoje mince, navyše sa celý čas usilovala o získanie zlata, striebra, peňazí a presťahovanie strojov (v tom čase už boli na veľmi dobrej úrovni) do sedmohradského Baira Mare (dnes Rumusnko).
O dobovej technickej a technologickej úrovni mincovne svedčí napríklad skutočnosť, že mincovne v Prahe a vo Viedni zaviedli používanie skrutkového lisu podľa vzoru mincovne v Kremnici. Od roku 1833 sa na razenie mincí v Kremnici používali lisy s automatickým podávaním polotovaru na razenie.
Počas Košútovej vlády od 1. 2 . do 1. 5. 1849 bolo vyrobených 91 560 kusov dukátov, 1 955 895 kusov 20-grajciarových mincí a viac ako 5 miliónov rôznych menších mincí. Mince boli razené s maďarským nápisom. Bol to vraj pozoruhodný výkon.
Ako uvádza už spomínaný historik A. Pechány, Görgeiho armáda, ktorá unikala cez Skalku 24. januára 1849 viezla okrem zbraní a proviantu aj päť vozov striebra a zlata, ktoré získala v banských mestách.
Aj keď sa cisárskym vojskám, aj s podporou ruskej armády podarilo maďarskú armádu v revolúcii poraziť a vlastne o víťazstvo sa zaslúžili aj slovenskí dobrovoľníci, cisár František Jozef I. hoci kadečo sľuboval, slovenskú pomoc neocenil, práve naopak, umožnil v neskorších rokoch uhorskej vláde taký útlak Slovákov, aký nikdy pred tým ani potom nezažili.
Maďarské vojsko bolo teda na hlavu porazené 13. augusta 1849, ale pre viedenskú vládu boli nepohodlní aj slovenskí dobrovoľníci, ba povedal by som zbytoční, a tak sa rozhodli ich zbor rozpustiť. Dňa 12. novembra 1849 dostali slovenskí dôstojníci prepúšťací certifikát podpísaný barónom Lewartovským, veliteľom slovenského vojska. Oficiálne rozpustenie vojska sa malo uskutočniť v Banskej Štiavnici, nakoniec sa rozhodlo o Bratislave, kde vojaci zo Štiavnice a iných posádok prišli 21. novembra 1849, posledný raz pochodovali pod slovenskou zástavou. Boli to dva prápory, medzi nimi sedliaci, robotníci, študenti, ľudia jednoduchí a študovaní. Celá akcia sa odohrala niekde v priestoroch terajšej Štefánikovej ulice, kde bol postavený slávnostný stan a z kasární tam pripochodovali dva prápory – jednému velil Štefan Marko Daxner, druhému Janko Franciscy Rimavský, nasledovali známe vojenské obrady, hudba, prejavy, hlásenia, blýskajúce sa šable. Pozdravy pre obďaleč stojaceho Ľ. Štúra, J. M. Hurbana a M. Hodžu. Viala tam popri uhorskej zástave aj spomínaná slovenská zástava, pod ktorou Štúr vyhlásil nezávislé Slovensko. Jednoducho kolosálna rozlúčka, po ktorej musel vojak za vojakom odovzdať zbrane, dôstojníci si mohli zbrane nechať. Čo poviete? Krásne a honosné odzbrojovanie. Tento slávnostný obrad bol unikátny tým, že odzbrojovali víťaza a to sa často v dejinách nestáva. Slovenskú zástavu si odniesol Štúrov priateľ Hergot zo Svätého Jura.
K nášmu rozprávaniu o revolučných rokoch by som si dovolil opis niektorých udalostí, ktoré sa odohrali v roku 1899, teda v časoch už spomínanej maďarizácie. Zrejme pri 50. výročí týchto bitiek sa začali stavať honosné pamätníky. Tak boli postupne odhaľované pamätníky v Dolnom Turčeku na pamiatku boja, ale najmä na padlých uhorských dôstojníkov Kemnitzera a Susku. Na týchto miestach sa odohrala neľútostná bitka, kde okrem spomínaných dôstojníkov padlo 54 Uhrov (Maďarov) a 60 bolo zranených, Rakúšania mali straty 20 mŕtvych a 35 zranených (Pechény).
Pokúsil som sa nájsť tento pamätník a skutočne pamätník obeliskového typu vysoký 5 – 6 metrov sa nachádza na pravej strane cesty z Kremnice pri Turčeku.
Pamätník obeliskového typu pri Turčeku

Prekvapil ma však slovenský nápis, dosť slabo čitateľný, vyrytý v hornej časti pamätníka: „Dňa 17. januára 1849 bol boj v okolí tohto pamätníka, v ktorom mali účasť slovenskí dobrovoľníci, čestne bojujúci za práva svojho národa“. Iste by bolo zaujímavé vedieť, či ide o pôvodný maďarský pamätník, prerobený, alebo novopostavený slovenský pamätník.
V tom istom roku bola na ceste vedúcej zo Skalky k tunelu na mohutnom kameni odhalená pamätná tabuľa. „Banskobystrický permon“, časopis vychádzajúci v Banskej Bystrici uverejnil v 2. čísle jej text po slovensky: „Tadiaľto tiahol Artur Görgei s maďarskou armádou proti vojskám Františka Jozefa. Január 1849“, samozrejme, že text tabule bol napísaný po maďarsky. Tabuľa tam údajne ešte bola v roku 1941. Mohutný kameň tam je však stále.
Na pamiatku padlých maďarských vojakov (honvédov) bol vybudovaný aj obelisk na ich hrobe vo Windšachte.
Dňa 8. októbra 1899 bol v Banskej Štiavnici odhalený najokázalejší pamätník – bronzová socha zobrazujúca v nadživotnej veľkosti útočiaceho honvéda. (Honvéd – príslušní maďarskej revolučnej armády v rokoch 1848 – 49). Honvéd stojaci na kanóne drží v jednej ruke uhorskú zástavu a v druhej šabľu. Dnes na jeho mieste v Banskej Štiavnici stojí socha sovietskeho vojaka a sochu honvéda si môžeme pozrieť na nádvorí banskoštiavnického Starého zámku.
Ani obyvatelia Kremnice asi nechceli byť horší a vybudovali pamätník vo Zvolenskej, alebo tiež Bystrickej doline naproti kaplnke sv. Anny. V roku 1903 tu bol odhalený železný pamätník. Samotné označenie tam existujúceho pamätníka sa tu už nenachádza, ale je celkom pravdepodobné, že na jeho mieste stál pamätník obetiam I. svetovej vojny a výročiu založenia Kremnice pozri viac tu
Vráťme sa však ku Görgeiho tunelu. Samotné dielo nie je technicky príliš zaujímavé, ale je zaujímavé množstvom historických udalostí, ktoré sa okolo neho odohrali. Prerazením asi 30 metrov dlhého tunela vznikla kedysi v 14. storočí najkratšia cesta medzi Kremnicou a Banskou Bystricou. Predpokladá sa, že tunel (alebo ako sa v slovenčine pri budovaní tunela hovorilo „jask“) vybudovala Thurzovská-Fuggerovská spoločnosť na prepravu medi a striebra z Tajova do Kremnice. Sú však zaznamenané aj iné historické udalosti. Veľmi často bol využívaný tunel pútnikmi na Staré Hory. Tunel tiež použil na záchranu svojho života rakúsky cisársky generál Schlick, ktorý po vyhlásení víťazstva Kurucov vo Zvolene a vo Sv. Kríži 20. novembra 1703 utekal z Banskej Bystrice do Bojníc. 28. júla 1764 prešiel tunelom rakúsko-uhorský cisár Jozef II. so svojím bratom Leopoldom. Významne bol tento tunel využitý aj počas II. svetovej vojny (1939 – 1945). Vyhlásením SNP 29. augusta 1944 sa v prospech povstania postavili aj pracovníci mincovne Kremnica. Podriadili sa Povereníctvu financií SNR v Banskej Bystrici a vyrábali sa mince a medaile podľa nariadení uvedeného ministerstva. Od vyhlásenia samostatnosti 31. 8. 1944 pracovala Mincovňa Kremnica naplno. Nemecké vojská však postupovali a obsadzovali Slovensko. V Mincovni sa v tomto období rafinovalo zlato a ďalšie drahé kovy, ako platina, striebro. Tieto kovy sa najskôr odvážali osobitným vlakom do Banskej Bystrice, teda do úschovy Slovenskej národnej banky normálnou železničnou traťou. Keďže čas sa krátil a nemecká armáda bola čoraz bližšie k Banskej Bystrici bola odvezená aj nerafinovaná platina a polostriebro v nespracovanom stave vo forme zliatiny a odpad rôznej čistoty.
A tak sa dostávame znova ku Görgeiho tunelu, posledná zásielka – zlaté a strieborné anódy a laboratórne zariadenia z platiny (zrejme kelímky, misky a pod.) boli odvezené pod partizánskou ochranou 5. októbra 1944, deň pred vstupom nemeckých vojsk do Kremnice cez Görgeiho tunel do Banskej Bystrice. Partizánsku ochranu organizoval G. Lacko. Celkove obetavá práca kremnických minciarov zachránila v tomto období pre obnovenú československú republiku 183 kg zlata, 4 534 kg striebra, 195 g čistej platiny, 2,64 kg surovej nerafinovanej platiny, 2,51 kg kadmia.
Na druhý deň 6. októbra 1944 obsadili Kremnicu nemecké vojská, ktoré v Mincovni zaviedli svoj režim.
Poklad, ktorý zachránili kremnickí minciari, bol vzápätí odvezený do Moskvy. Podľa publicistu M. Várossa sa po II. svetovej vojne tento poklad kompletne vrátil do Československa.
Dnes sa cesta zo Skalky smerom do Banskej Bystrice volá Zlatá cesta, hoci možno sa viac využívala na prepravu medzi a striebra z Tajovskej huty do kremnickej Mincovne. No, ale zlato je zlato a nakoniec aj Artur Görgei previezol touto cestou 6 vozov zlata a striebra. Diskutoval som o tejto téme s Maďarmi, ktorí hovorili, že takto vozil po Slovensku a zachraňoval zlatý poklad Uhorska.
O skoro 100 rokov neskôr v roku 1944 kremnickí Minciari zachraňovali touto cestou zlato pred nemeckou armádou, ktoré sa stalo základom zlatého pokladu Československa.
Je to ozaj zlatá cesta.
Samotný tunel má dĺžku okolo 30 metrov, vysoký a široký je len niečo nad 2 metre, od roku 1955 bol až do roku 1997 zasypaný. Dnes je znovu opravený a priechodný.



Kremnickými horami prírodou po stopách starých baníckych ciest

Kremnické vrchy, ako jedno z významných slovenských pohorí, sa delí na niekoľko menších podcelkov. Na východnej časti je to Fľochovský chrbát, ďalej Kunešovská hornatina, Turovské predhorie, z južného okraja je to Jastrabská vrchovina. Najvyšším vrchom je Fľochová 1318 metrov nad morom. Je to neovulkanické pohorie s prevládajúcou horninou andezitom. V menšej miere sa tu vyskytujú ryolity a tufy. Až 80 percent územia pokrývajú lesy, ktoré sú veľmi pestré. Najviac sú zastúpene jedle a buky, prípadne smreky a buky, v nižších polohách buky a duby.

Kremnické vrchy sú známe svojimi historickými sídlami, ktoré súvisia hlavne s baníckou činnosťou, zameranou v minulosti najmä na ťažbu zlata. Typické sú nádherné výhľady z jednotlivých vrchov do hlbokých a širokých dolín stredného Slovenska.

Veľmi dobrý prehľad o kráse Kremnických vrchov získame prechodom náučného chodníka Zelená cesta, ktorý bol vytvorený v roku 1990 v okolí Kremnice. Na otvorenom okruhu dlhom 4 kilometre je 7 zastávok s drevenými vysvetľujúcimi tabuľami. Samotný prechod trvá 3 až 4 hodiny, je málo, až stredne náročný a prekonáva prevýšenie asi 450 metrov.

Chodník sa začína asi 1 kilometer za Kremnicou pri štátnej ceste na Skalku - niekoľko sto metrov pred skalou - pamätníkom "prameň raneného partizána". Na pravej strane cesty je umiestnená prvá informačná tabuľa, ktorá nás upozorňuje na chránený areál Vejmutovský porast. Porast borovice vejmutovky je priamo nad cestou, ktorou sa chodník začína.



Tento porast je prvý umelo založený porast spomínanej vejmutovky (Pinus strobus L.) na Slovensku, slúžiaci na sledovanie rastu severoamerickej dreviny v našich podmienkach.

V slovenskom názvosloví sa vejmutovka volá borovica hladká a má štíhle ihličie, ktoré je dlhé až 12 cm. Vyrastá vo zväzkoch po piatich ihliciach. Ihličie je oproti iným boroviciam veľmi jemné. Strom borovice hladkej dorastá až do výšky 50 metrov.

Tento porast, ktorý sa skladá asi z 1000 jedincov, sa nachádza na severozápadnom úpätí Kremnického štítu v nadmorskej výške 550 metrov. Sklon svahu je 45 - 50 %. V roku 1981 bola vyhlásená ochrana tohto 4,62 hektárového areálu. Celý areál je vlastne ohraničený štátnou cestou a železničnou traťou, čo zhoršuje podmienky pre život živočíšnych druhov.

Vejmutovky sú silné jedince, no od roku 1987 bolo pozorované postupné odumieranie jednotlivých stromov, čo je pripisované extrémnym suchám, napádaniu živočíšnymi škodcami, ale aj extrémnej polohe. Čo je iste zaujímavé je, že v tomto lese nenájdeme žiadne mladé jedince, ktoré by mali vyrásť zo semien.

Pokračujeme ďalej miernym stúpaním cestou, ktorá v minulosti slúžila na dopravu konskými vozmi do Banskej Bystrice.

Ďalšou zastávkou na tomto chodníku je Bujačia lúka, ktorá bola v roku 1986 vyhlásená za prírodnú rezerváciu s rozlohou 2,02 hektára. Na tejto lúke rastie viacero chránených rastlín, ale najvážnejšou príčinou ochrany je koncentrovaný výskyt šafranu heuffelovho alebo tiež šafranu dvojfarebného.


Šafran dvojfarebný na Bujačej lúke

Ide o zemepisne najnižšiu a najjužnejšiu lokalitu výskytu na Slovensku. V jarnom období, keď šafran zakvitne, sa lúka zafarbí modrofialovou farbou. Je to typická podhorská lúka s veľmi pestrými rastlinami, v ktorej je zastúpený celý rad rastlín kvitnúcich v letných mesiacoch všetkými farbami - ovsík väčší, veronika obyčajná, ďatelina alpínska, iskiernik prudký, klinček kartuziánsky a ďalšie. Je to typ starých lúk, ktoré sa neprehnojovali umelými hnojivami a tieto, niektoré veľmi citlivé rastliny, si udržali svoje právo žiť.

Z hľadiska ochrany prírody sa tu nachádzajú ďalšie ohrozené rastliny - orlíček obyčajný a konvalinka obyčajná.

Aj keď je Bujačia lúka chránená, vzniká tu s ohľadom na jej nevyužívanie zaujímavý ochranársky problém. Tým, že sa lúka pravidelne nekosí a vlastne sa neodstraňuje stará tráva, ktorá tu z roka na rok zostáva, postupne "dusí" cibuľky heuffelovho šafranu. A tak je jeho ďalšia budúcnosť ohrozená.

Pri železničnej trati stojí jeden zo strážnych domov, prakticky ako v pôvodnom stave, určený pre bývanie, chov domácich zvierat a s malou záhradou.

Náučný chodník pokračuje ďalej lesnou cestou, ktorá sa na niektorých miestach prediera skalnými bránami, vzniknutými po zásahu človeka. Práve na týchto úsekoch sa dajú veľmi dobre pozorovať koľaje, ktoré vznikli v skalách počas niekoľkých storočí využívania vozov ťahaných koňmi.


Cesta vyhĺbena v skalách

Na trasu "Zeleného chodníka" treba ísť po nenápadnej odbočke doprava. Zaujímavé je však aj pokračovanie cesty - je tu kameň, do ktorého je vyrytý rok 1637 (alebo iné číslo), skrížené pracovné náradie a ďalšie čísla. Ťažko povedať, či ide o falzifikát vyrobený oveľa neskoršie alebo skutočný cestný kameň, akýsi kilometrovník, ktorý by bol takto jedným z veľmi starých na Slovensku.

Cestný kameň

Podľa archívnych materiálov tadiaľto viedla poštová cesta, a tak je celkom možné, že sú to nejaké poštárske znaky, ale, samozrejme, najlepšie je tento kameň vidieť.

Cestou "Zeleným chodníkom" stretávame Körmödyho jaskyňu. Bola vylámaná talianskymi tunelármi pri stavbe spomínanej železničnej trate v rokoch 1869 - 1872. Nachádza sa asi 200 metrov nad úrovňou železničnej trate a jej rozmery sú 15 x 18 x 8 metrov. Jaskyňa je pomenovaná podľa bylinkára Körmödyho, ktorý žil v jaskyni pred prvou svetovou vojnou.


Vchod do Kormondyho jaskyne

Peknými výhľadmi na Kremnicu sa dostávame k Alžbetínskemu pamätnému lesu, ktorý je súčasťou chránenej krajinnej oblasti Kremnický štít.

Kremnický štít bol vyhlásený za prírodnú rezerváciu 15. januára 1953 a je najstaršou a najrozsiahlejšou prírodnou rezerváciou v Kremnických vrchoch. Rozprestiera sa v katastri mesta Kremnica a zaberá plochu 18,32 hektára. Je to veľmi názorná učebnica niektorých úkazov mladotreťohornej vulkanickej činnosti Slovenského stredohoria. Vznikli tu pozoruhodné skalné útvary. Tie sú tiež predmetom ochrany.

Pri lepšej predstavivosti tu môžeme pozorovať skalné výtvory, ktoré dostali mená podľa svojej podoby - Sfingu, Ropuchu, Krásku, Hlavu starca, Bachračku, Pyramídku, Medvedicu, Klenotnicu, Baštu. Týmto nie je výpočet vyčerpaný, je len potrebné zapojiť svoju fantáziu.

Turisticky vyhľadávaným útvarom je Skala lásky s veľmi pekným výhľadom na Kremnicu a okolie. Spomínané skalné útvary vystupujú v troch pásmach nad sebou, pričom na niektorých je vidieť doskovitý rozpad, na iných sa dajú pozorovať pukliny kolmé na smer odlučivosti.

Zvlášť zaujímavé sú útvary v druhom a treťom pásme, kde početné zvislé pukliny a rovnobežný rozpad spôsobili vznik vysokých andezitových brál v podobe hradných bášt. Práve strmé andezitové útvary patria k najkrajším prírodným scenériám Kremnických vrchov.

Veľmi častými útvarmi sú tu kamenné moria, ktoré vznikajú už spomínaným rozpadom lávového prúdu. Najvýznamnejšie je kamenné more pod Alžbetinou skalou.

Konečným bodom chodníka je Tajch - Jazerný majer, odkiaľ sa dá ľahko dostať do Kremnice. Prístup na Kremnický štít (kóta 907 metrov nad morom) je dobrý aj od železničnej stanice Kremnica, kedy by sme vlastne išli náučným chodníkom z opačnej strany.


Dedičná štôlňa cisára a kráľa Ferdinanda, Turčekovský vodovod a podzemná elektráreň v hĺbke 246 metrov


Pod vrchom Smolník neďaleko žiarskej Slnečnej stráne vyúsťuje do Hrona dedičná štôlňa cisára a kráľa Ferdinanda. Je to jedna z najvýznamnejších dedičných štôlní kremnického banského regiónu. Kremnické baníctvo sa vlastne dostalo v období pred rokom 1800 do problémov, pretože rentabilitu baní nepriaznivo ovplyvňovali vysoké náklady na čerpanie banských vôd. Hľadali sa spôsoby, ako tieto náklady znížiť a jedným z riešení, ktoré sa nakoniec realizovalo, bolo vyrazenie novej dedičnej štôlne, ktorá by odvádzala vody aj z nižších polôh. Zvažovali sa dve riešenia. Jedným bolo vyústenie dedičnej štôlne pri Handlovej (Ráztočno) a druhé vyústenie pri Svätom Kríži.
Pridať popis
Pri vyústení vôd z kremnického podzemia pracovala v prvej Československej republike na žiarskej strane výrobňa okru. V pozadí vidieť cigánsku osadu vo Sv. Kríži nad Hronom

Nakoniec po rôznych úvahách a prepočtoch vydal banskoštiavnický komorský gróf Gabriel Mikuláš Svaiczer dňa 8.9.1841 rozhodnutie, z ktorého vyberáme:
"Udeľujem týmto na základe III. článku 1. paragrafu Maximilianovho banského poriadku erárnym baniam v Kremnici právo vyraziť jednu dedičnú štôlňu v Tekovskej župe na brehu rieky Hrona, nad biskupským trhovým mestečkom Svätý Kríž a na úpätí vrchu Smolník s ochranným menom Cisár a kráľ Ferdinand na odvodnenie ich šácht a banských polí..." Ďalej sa uvádza smer razenia dedičnej štôlne tak, aby postupne odvodnila všetky už skôr vzniknuté či už súkromné alebo kráľovské bane. A tak boli sprístupnené všetky na tejto trase sa nachádzajúce rudné zásoby.
Vybudovanie dedičnej štôlne Cisára a kráľa Ferdinanda zabezpečilo banskú činnosť v kremnickom banskom regióne na ďalších 100 rokov.
Razenie štôlne nebolo jednoduché ani z hľadiska časového, ani z hľadiska finančného. Pôvodne mala byť štôlňa vybudovaná za 20 rokov, no stále vznikali nové problémy, ktoré prácu brzdili. Spochybnený bol aj celý projekt tým, že prof. G. Faller predložil ministerstvu financií správu, v ktorej tvrdil, že v týchto partiách nie sú rudné žily vhodné na ťažbu. Ako sa ukázalo, bol to mylný posudok a ďalší odborník Anton Péch vypracoval memorandum, kde práve tieto tvrdenia vyvracia a uvádzam túto skutočnosť len preto, lebo A. Péch sa silne oprel o sociálny aspekt:
"Obyvateľstvo Kremnice a okolia žije na skúpej a kopcovitej pôde a už po stáročia si zarába na chlieb prácou v baniach. Bez baníctva teda stratí obživu. Toto usilovné, podnikavé, skromné a pokojamilovné obyvateľstvo už teraz trpí stagnáciou baníctva, často trie biedu, ba často je nútené na ukojenie hladu upiecť chlieb z najhoršej múky, do ktorej primieša otruby."
Možno aj takáto argumentácia presvedčila úrady o nutnosti dokončenia dedičnej štôlne, ktorou prvá voda do Hrona pretiekla 13. júna 1899. Vybudovanie rôznych vetracích otvorov a poddolovanie zatopenej šachty Anna sa uskutočnilo až v roku 1933, čím bolo dielo úplne dokončené.
Celková dĺžka tejto dedičnej štôlne je 15 481 m. Technicky je to unikátne dielo. Na úrovni dedičnej štôlne bolo vyrazené 9461 m chodieb a prekopov. Pri razení dedičnej štôlne boli použité mechanizmy poháňané vodou a od roku 1895 elektrickou energiou. Na trase pod vrchom Smolník boli severným smerom hĺbené rôzne vetracie komíny, vetracie šachty v Starej Kremničke, Bartošovej Lehôtke, Hornej Vsi a samotnej Kremnici, ďalej sú tu napojené šachty Ferdinand, Ludovik a Anna. Najhlbšou je práve šachta Anna, ktorá je vyhĺbená do hĺbky 439 m.

Vyústenie dedičnej štôlne cisára a kráľa Ferdinanda
K vyústeniu štôlne Cisára a kráľa Ferdinanda je dobrý prístup zo starej cesty medzi Žiarom nad Hronom a Šášovským Podhradím. Je to súčasne jedna zo zastávok pripravovaného turistického náučného chodníku.


Dedičnou štôlňou sme sa dostali do Kremnice, ktorá mala v minulosti prívlastok zlaté mesto. K zabezpečeniu prosperity baní bolo už v rokoch 1496 - 1507 vybudované unikátne vodohospodárske dielo, ktoré je ekonomicky využívané až do dnešných čias a to je Turčekovský vodovod. Voda je pre banícku činnosť veľký nepriateľ a vyžadovala si budovanie drahých stavebných diel. Na druhej strane je významným pomocníkom ako zdroj energie. Špecifická situácia nastala v kremnickom banskom revíri, kde výšková poloha jednotlivých banských diel neumožňovala použiť miestne zdroje vody, ktoré boli v nižších polohách. Vodu bolo potrebné doviesť z väčších vzdialeností a hlavne záchytov, ktoré sa nachádzali vo vyšších zemepisných výškach. A takéto riešenie našiel komorský gróf Thurzo, ktorý zachytil pramene rieky Turiec a previedol ich rôznymi kanálmi, štôlňami, akvaduktami do kremnickej oblasti. Vzniklo ojedinelé dielo európskeho významu, keď časť vody z povodia Váhu bola odvedená do povodia Hrona. (Akvadukt je vlastne vodotesný most, cez ktorý preteká voda a tak samospádom prekonáva dolinu.) Je veľmi cenné, že táto technická pamiatka je ešte aj dnes činná a slúži k ekonomickej činnosti.

Najvyššie zachyteným prameňom z povodia Turca bol prameň Kaltrin v nadmorskej výške 837 metrov. Neskôr boli zachytené ďalšie pramene a vodu z povodia Turca bolo možné priviesť do nadmorskej výšky 775 metrov kremnického banského revíru, čím sa voda dostala prakticky k všetkým banským dielam. Turčekovský vodovod mal dĺžku okolo 20 km. Samozrejme, že v minulosti zažil vodovod veľa zmien podľa potrieb baníctva a hutníctva Kremnice.

Aký je však súčasný stav tohoto unikátu?
Prvý záchytný bod zostal zachovaný a je to prameň z doliny Kaltrin (Studená voda) v nadmorskej výške 837 m. ďalej sú zachytené ďalšie pramene (Kleinkapp, Grosskapp, Tischelgrund a iné, celkove 7 prameňov.


Dedičná štôlňa v 11. kilometri

Turčekovský vodovod prechádza cez chotáre Horný Turček, Krahule, Dolný Turček, Kremnické Bane a Kremnica, v súčasnosti až po rieku Hron, teda do výpuste v štôlni Cisára a kráľa Ferdinanda v Žiari nad Hronom. Meria 34 km s prevýšením 547 m. Na trase je deväť štôlní s dĺžkou 13 - 201 m, akvadukt dlhý 18 m, dve akumulačné nádrže o objeme 22 500 m3 a 34 000 m3, usadzovacia nádrž, šachta s hĺbkou 245 m a tri stupne vodných elektrární.
Práve tieto vodné elektrárne sú veľmi zaujímavé, dodnes stále pracujú a z hľadiska technických pamiatok určite ide o unikáty. Myšlienka vyrábať na tomto vodovode el. energiu vznikla v 19. storočí a prvá elektráreň bola v Kremnici spustená v roku 1844 a zabezpečovala energiu pre šachtu Ludovik a úpravňu Ladislav s výkonom 74 kW, už o rok bola uvedená do chodu ďalšia vodná elektráreň v Hornej Vsi s výkonom 110 kW. Samozrejme, že aj história vodných elektrární prešla samostatným vývojom a nás zaujíma, aký je súčasný stav a čo sa dá momentálne v Kremnici vidieť.
V súčasnosti pracujú na Turčekovskom vodovode tri vodné elektrárne. Prvý stupeň pracuje s dvoma Francisovými turbínami a generátormi s výkonom 180 a 380 kW.
Druhý stupeň, ktorý bol zrealizovaný v roku 1937 sa nachádza v blízkosti centra Kremnice, má inštalované dve Peltonove turbíny a generátory s výkonom 280 a 600 kW.
Skutočným unikátom je tretí stupeň, ktorý sa nachádza v podzemí v hĺbke 246 m pod šachtou Ludovika. V čase vybudovania v roku 1921 to bol európsky unikát. V podzemnej elektrárni sú tri Peltonove turbíny s generátormi a výkonom 370, 380 a 1270 kW. Celá kaskáda má inštalovaný výkon 3460 kW.
V poslednom období, hlavne s ohľadom na úbytky vody z dôvodu zmenšovania sa výdatnosti prameňov, ako aj výstavby vodnej nádrže Turček, výroba elektrickej energie v týchto elektrárňach klesá.
Kremnická banská spoločnosť, ktorá je majiteľom elektrárni, uvoľnila vstup do prvého a druhého stupňa so sprievodcom, ktorého je možné si objednať v kremnických hoteloch. Žiaľ, tretí stupeň s ohľadom na bezpečnosť a platnosť banského zákona pre toto dielo nemôže byť návštevám a turistom sprístupnený.


Komín vetracej šachty zo štôlne Ferdinand v Starej Kremničke





Pamätné miesto sa nachádza v Starej Kremničke

 Niekoľko vybratých fotografií z podzemia dedične štôlne 
                                                                z fotografií Ing. K. Ivana z OZ Kerling


Turbíny

Čaro starých strojov

Čaro starých strojov

 Regulácia turbín
Klietka

Prečerpávacia stanica termálnej vody

Slávne kremnické pamiatky, ktoré už neexistujú


Pohľad na kremnické námestie s bývalým farským kostolom po druhej barokovej prestavbe

V roku 1934 vydal český autor F. V. Peřinka „Veselé putovanie po Slovensku“ knihu ľudového humoru vychádzajúceho v mnohých prípadoch zo skutočných udalostí. Príbehy hovoria väčšinou o dnes už zabudnutých udalostiach, myslím si, že celkom dobre dokresľujú život u nás v minulosti a oživujú náš záujem aj o dejiny nášho kraja. Jedna takáto popisovaná príhoda vychádza zo skutočnej udalosti, keď bolo nutné asanovať kostol Panny Márie, ktorý sa nachádzal v Kremnici na námestí. Citujeme doslovne: „R. 1880 začalo sa hlavné banské mesto prepadávať do zeme. Zlata vtedy už v zemi všeobecne ubúdalo, ale sacra auri fames nútila baníkov a hlavne majiteľov rýpať v črevách zeme aj pod samým mestom, pri čom sa zabudlo, že diery pod mestom je treba zapraviť. Veď miestami sa dostali až len dvadsať metrov pod povrch, a na tej tenkej škrupine nemohla sa udržať ťarcha kamenných meštianskych domov. Na rýnku stál tiež kostol, ktorého veže sa v krátkom čase vychýlili až o dva metre. Keď už sa chýr o hrozivom osude Kremnice rozniesol novinami po celom svete, nariadili úrady, že farský kostol treba zrúcať. Najskôr kostol vyprázdnili. Mestský hasičský zbor svätým kládol okolo krku žinky, vyťahoval ich do výšky a oblokmi pratal z chrámu. Sochy sa potom rozbehli po druhých kremnických kostoloch, ale ľud si povšimol, jakým nedôstojným spôsobom boli odstraňované z kostola a smial sa ešte dlho po skutku, že v Kremnici vešali svätých.“

Skutočne takto to mohlo vyzerať, že sochy, ktoré potrebovali premiestniť, premiestňovali práve takýmto drastickým spôsobom.

Kostol Panny Márie sa nachádzal na námestí (dnes je to Štefánikovo námestie) povyše morového stĺpu. Kostol sa spomína už roku 1393, ako farský kostol Panny Márie. No pravda je taká, že historici do dnešných čias nevedia s určitosťou povedať, či farským kostolom bol kostol na námestí alebo kostol Sv. Kataríny v hradnom areáli. Veľmi podrobne sa vývojom tohto chrámu zaoberala Barbora Balážová a podľa jej štúdii sa v kostole podľa rôznych archívnych materiálov nachádzali oltáre Sv. Žigmunda, Sv. Vavrinca, Sv. Mikuláša. Ďalší kremnický historik uvádza aj oltár Sv. Juraja, Sv. Barbory a kaplnku Sv. Trojice. Pôvodne bol kostol vybudovaný ako jednoloďový v neskorogotickom štýle. Spomínaná autorka po podrobných štúdiách plánu, ktoré boli vyhotovené roku 1880 pri jeho búraní uvádza, že pravdepodobne išlo o chrám podobný stojacemu chrámu Sv. Kataríny (slovenskému) v Banskej Štiavnici. Táto úvaha autorky slúži aj k vytvoreniu si predstavy, ako vyzeral chrám na rozhraní 15. a 16. storočia.

V rokoch 1729 – 1738 bol kostol prestavaný tak, že mu boli pristavané dve veže k čelnej strane. V prvej polovici 18. storočia niekedy od roku 1755 do 1767 trvala druhá prestavba kostola, ktorá bola oproti prvej rozsiahlejšia a dala kostolu neskorobarokovú podobu. V súvislosti s vonkajšou prestavbou, začala sa aj prestavba vnútorná. Niektoré oltáre boli premenené. Boli inštalované nové plátna od majstra Antona Schmidta. Vyhotovené boli aj nové sochy pre hlavný oltár a bočné oltáre, sochárom Dionýzom Stanetim. Tento vyhotovil aj ďalšie diela pre vnútornú výzdobu kostola, ako vázy, práce na kazateľnici a pod. Prakticky sa Dionýz Staneti zúčastnil prác na celej vnútornej výbave chrámu.

Nákladná a iste veľmi cenná výzdoba a umelecké diela nemali súdené dlho slúžiť a svojou umeleckou hodnotou rozdávať šťastie pre návštevníkov chrámu. Následkom silného poddolovania námestia baníckou činnosťou sa tekuté piesky, na ktorých je námestie vybudované pohli. Statika chrámu bola narušená a musel byť v roku 1880 zbúraný. Bola to asi jedinečná pamiatka.

Len pre zaujímavosť, podľa posledných výskumov bádania je dnes známych 34 sôch, z tohto chrámu, ktoré sa nachádzajú na rôznych miestach. 25 sôch je v Múzeu mincí a medailí v Kremnici, 2 sochy sú v kostole v Tesárskych Mlyňanoch, 2 sochy v Maďarskej galérii v Budapešti, 1 socha v Slov. nár. múzeu v Bratislave a jedna v Slovenskom banskom múzeu v Banskej Štiavnici. V tomto období sa odohrala ešte jedna významná udalosť, po ktorej sa, žiaľ, tiež nezachovali pamiatky. Roku 1887 9. decembra bolo inštalované v Kremnici prvé verejné osvetlenie mesta v Uhorsku. Keď by sme si zobrali celú Rakúsko – Uhorskú monarchiu, tak sa dá povedať, že po Viedni bola Kremnica druhá, s verejným osvetlením. Podobne v tom istom roku boli zavedené verejné telefóny.

Telefonické spojenie sa uskutočnilo medzi zámockou vežou, hasičskou strážnicou a mestským domom. Toto všetko sa udialo zásluhou kremnického rodáka Ing. Bohuslava Križku. Bohuslav Križka sa narodil 24. 3. 1863 v Kremnici, v slávnej Križkovskej rodine. Študoval na Banskej a lesníckej akadémii v Banskej Štiavnici (1883 – 1886), neskôr v nemeckom Charlőttenburgu.

Bol významným banským inžinierom a vynálezcom. Autor vynálezov rotačného piestového čerpadla, rotačného piestového kvapalinového motora, stupňovitého spaľovacieho roštu, brázdiaceho stroja a ďalších. Známy bol zavádzaním pokrokových metód práce (spomínané verejné osvetlenie, telefón) do banskej praxe zaviedol parnú turbínu, pohon elektrickým prúdom, výrobu kyseliny sírovej zo sírovodíka, alebo plynov suchej destilácie obsahujúcich sírovodík, zaoberal sa výrobou (laboratórne pokusy roku 1915) umelého benzínu z uhlia.

Odborne veľa publikoval aj vo francúzskom a nemeckom jazyku. Vo svojich prácach propagoval elektrifikáciu Slovenska. Bol to vynikajúci, neprávom zabudnutý slovenský technický odborník. Pracoval napríklad v Matici slovenskej v jazykovednom odbore pri ustaľovaní technických termínov v slovenčine. Zomrel v roku 1938 v Bratislave. Pochovaný je v Ľubochni.
O architektúre najvýznamnejšej v Kremnici a to o mestskom hrade, ba aj o celom gotickom centre sme už v tomto seriáli písali, čiastočne aj o architektúre zachovalých baníckych domov, preto by som si dovolil upozorniť na tri malé objekty, ktoré sú veľmi náležitým dokladom veľkej architektúry. Hneď pri vstupe do Kremnice na ľavej strane na vŕšku pred benzínovým čerpadlom sa nachádza gotická božia muka z 15. storočia, ktorú volajú Fernkreuz. Tento pamätník je v súčasnej dobe potrebné opraviť a zvýrazniť ho aj nápaditejšou ochranou.

Naproti tomuto pamätníku cez cestu na okraji cintorína sa nachádza malá baroková kaplnka z 18. storočia, pri ktorej sa mohli poslednýkrát pomodliť odsúdení, ktorí boli vedení na popravu na Šibeničnom vrchu.

Baroková kaplnka, v ktorej sa mohli pomodliť odsúdení pred popravou


Šibeničný vrch sa nachádzal presne oproti tejto kaplnke na druhej strane štátnej cesty (po jej ľavej strane). Kaplnka by potrebovala veľmi urýchlenú opravu a reštauráciu do pôvodného stavu iste nie preto, že by išlo o nejaké rozsiahle architektonické dielo, ale hlavne preto, že ide svojim spôsobom o unikát stredovekých miest na Slovensku. Cestou na Skalku stojí na malom priestranstve pred typickým baníckym domom povšimnutia hodná neskorobaroková kaplnka so soškami svätcov v nikách, malým zvoncom na vrchole a osvetlením. Dá sa predpokladať, že nie je to dielo nejakého významného architekta, prípadne umelca. Jedno je ale isté, že je mimoriadne vyvážené a svojim umiestnením esteticky pôsobiace. Toto rozprávanie sme začínali úryvkom z knihy „Veselé putovanie po Slovensku“. Verím, že sa nikto neurazí, ak uvediem jednu príhodu aj na koniec.

„Nielen na Vrútkach, ale aj v Kremnici je hodno umrieť. Vedia tam vystrojiť slávne pohreby. Keď si mesto na hradnú vežu zaopatrilo nové štyri zvony, mestská rada pokrstila každý a to: Sv. Michal, Ježiš, sv. Katarína, sv. Bonifác. Potom vydala tarifu, zač sa bude zvoniť na pohreb: Pohreb so všetkými svätými...korún 100, pohreb bez Ježiša...korún 60, pohreb bez Michala a Ježiša...korún 40, pohreb len s Bonifácom...korún 20.“

Nepripadá vám to ako morbídny trhový mechanizmus?